Sunday, August 21, 2011

Kembali Berblog

Salam

wah dah lama tak menulis tentang apa apa berkenaan dengan politik. Sekarang masa itu kembali berblog dan meluahkan perasaan. Pelbagai isu muncul akhir akhir ini, isu gereja, isu flip flop pemimpin tertinggi negara, isu "ali setan". Kehangatan politik semakin terasa, semakin hebat.

Manakala dalam sektor korporat dan ekonomi pula. Pembelian saham (share swap) MAS oleh Tony Fernandes dan Queen Park Rangers. Khabarnya untuk memulihkan prestasi kewangan MAS. Sama sama kita tunggu dan lihat. Manakala pembelian QPR mungkin dapat membantu merancakkan bola sepak Malaysia di samping menaikkan nama Air Asia.

Dalam perspektif ekonomi pula, ekonomi semakin merudum dan harga emas semakin meningkat naik. Satu khabar yang tak indah untuk pemimpin Umno/BN kerana setakat ini tiada lagi pilihanraya dilangsung ketika ekonomi kurang baik. Manakala diramalkan ekonomi akan terus merudum pada tahun 2012 dan tempoh mandat akan berakhir pada Mac 2013.

Mampukan BN yang kepalai oleh Umno menanti sehingga 2013, bagaimana pula dengan pemilihan dalam Umno. Mampukah ahli ahli umno bersabar untuk merebut pelbagai jawatan dalam parti. Satu perkembangan yang menarik kerana tidak mungkin ahli umno sanggup bersabar sehingga selepas Mac 2013, baru lah akan ada pemilihan agong umno.

Saya rasa Umno dalam keadaan serba salah untuk melakukan pilihanraya. Pelbagai isu timbul terutama kesan ekonomi. Ekonomi akan menjadi buruk pada 2-3 bulan terakhir. Peluang terakhir Umno untuk melangsungkan pilihanraya ialah November/ Disember 2011. Selepas itu, keadaan ekonomi sudah tidak menentu. Apapun, kita tunggu dan lihat strategi yang dilakukan oleh Umno

Setakat itu dulu, catatan untuk hari ini. Ketemu lagi. Insyallah

No comments: